Helt Naturlig Mat

5 matvaner man bør venne seg på

Helt naturlig mat er vanligvis forbundet med at det hverken er prosessert eller tilsatt noe. Men faktum er jo at nesten all mat som finnes på markedet i dag er manipulert på en eller annen måte. Enten er det trendmat som er tilsatt kjemiske bindinger i tilsetningsstoff som aspartam og konserveringsmidler. Eller om det er helt vanlige epler og bær.

Ønsker man å spise bare frossenpizza, kan det derfor gå ut over helsen på sikt. Frossenpizza er tilsatt konserveringsmidler for å øke holdbarheten, men også frukt og bær tilsettes stoff for å øke holdbarheten. Antioksidanter kan tilføres kunstig. Oksidasjon er prosessen bak forråtning. Hva skal man så spise for å beholde en god helse gjennom mange år? Meningene er like mange som smakene folk har, men helt sikkert er det at kortreist sunn helsekost er viktig både for liten og stor. Mange skiller mellom sikringskost og helsekost, men her er 5 matvarer man bør få i seg på jevnlig basis.

Frukt og bær

Frukt og bær
Frukt og bær

Har du gått i skogen uten å legge merker til alle bærene som vokser ved kanten av stien. Her fins ofte blåbær, tyttebær, bjørnebær og kanskje multer. Bær er veldig sunne for oss, selv om de ikke metter i lengden. Bær inneholder en del fruktsukker, men også det som kalles antioksidanter. Noen bær har mange antioksidanter, andre mindre. Effekten er helt klart virksom, men det er viktig å spise sunt generelt for at bær skal virke helsefrembringende. Grunnen til at jus ikke er like sunt som frukten, er at den er mer konsentrert. Dermed kan man få i seg like mye sukker i jus som i brus.

Egg

Egg er noe som er kilde til nesten alle næringsstoffene vi trenger. Og egg er allsidig som betyr at man kan bruke det i mange matretter. Egg inneholder proteiner, vitaminer, kalsium, jern, kalium og fett som er helt essensielt for en god helse. Egg kan man godt spise til frokost og kvelds, og mange foretrekker egg til middag. Noen har påstått at for mye egg kan være skadelig for helsen på grunn av kolesterol, men da skal man spise veldig mye egg.

Sjømat

Sjømat
Sjømat

Sjømat er alt fra kråkeboller til laks. Fisk inneholder masse av det vi trenger for å leve sunt, slik som omega og fettsyrer. I Norge har vi overflod av fisk, slik som torsk, sei, hyse, laks, ørret og makrell. For ikke å snakke om reker, krabbe, blåskjell og ål. Det er stadig større fokus på hvilken negativ påvirkning vi mennesker har på livet i havet, og med enda mer plast kan mange arter dø ut. Det er vanlig å koke sjømat og fisk og dette er med på å gjøre fisk sunnere enn kjøtt som stekes.

Grønnsaker

Frukt og grønt heter det, og det er ikke uten grunn man anbefaler 5 sorter. Grønnsaker er helt naturlig mat rett fra jorda. I Norge kan man høste inn mange arter, slik som kål, nepe, gulrøtter og potet, selv om sistnevnte er en import fra Sør-Amerika i middelalderen. Grønnsaker generelt har høyt innhold av antioksidanter, men også proteiner, fiber og vitaminer.

Vann

Vann
Vann

Vann er selve fundamentet for liv slik vi kjenner det, og det er utrolig sunt for helsen. Ikke at vann inneholder så mange næringsstoffer, men kroppen trenger vann til alle kroppens funksjoner. Man kan se på kroppen som en motor, og den trenger vann til kjøling, overføring av impulser også videre. Musklene trenger vann for å ikke stagnere og svikte. Hjernen trenger masse vann for å klare av alle prosessene som styrer kroppen.